lördag 24 december 2016

Den dödsdömda polarexpeditionen

Premiär: 22 december 2016 (lyssna här)
Av: Julia Lundberg
Exekutiv producent: Rosa Fernandez

Elegant. 
Medverkande: Bea Uusman, läkare och författare till boken Expeditionen - min kärlekshistoria som handlar om André och den misslyckade expeditionen, Håkan Joriksson, chef på Grenna museum, Henrik Strindberg, släkting till Nils Strindberg som var med i ballongen (som i sin tur var släkt med författaren August Strindberg).
Klipp: Hyllande/skämtsam sång om trion som ska flyga med ballongen, några gamla klipp om expeditionen.
Längd: 1h 8min
Liknande dokumentärer: Kirunasvenskarna - drömmen om Stalins Sovjet (2015) av Moa Larsson, Mordet på Therese Johansson Rojo (2015) av Hugo Lavett

Det är drygt 100 år sedan som de tre männen gav sig iväg för att segla över Nordpolen. Fysikern och fotografen Nils Strindberg, ingenjörerna Salomon August Andreé och Knut Fraenkel. Det går åt helvete och männen dör i snön. Det dröjer länge innan kvarlevorna återfinns. Då finns det ett rikligt material, inklusive fantastiska fotografier, från resan att gotta sig i.

Det är något slags kamikazeuppdrag. Den mest kunnige hoppar av (meteorologen Nils Ekholm) och resterande medlemmar verkar förblindade av kungen och Alfred Nobels stöd. De drar ändå. Trots att ballongen inte är testad. Det är en flykt från livet, in i döden. Kanske vill de bli kanoniserade. Hyllade för sin erövraranda, sitt äventyr.

Jag har själv, i min ungdom, varit på Grenna museum och sett utställningen om Andrée. Jag tyckte det var halvintressant och har sedan inte förkovrat mig något i historien. Nu när jag hör den i Julia Lundbergs tappning är det oemotståndligt.

I grunden finns Julia Lundbergs eget berättande. Det kompletteras med Bea Uusman och Håkan Jorikssons kunniga återgivande av vad som hände under färden. Det är spännande. Uppladdningen, starten av resan, kraschen, deras långa färd för att komma tillbaka och slutet.

Det finns en lyrisk ton. Det är enkelt berättat. Några simpla ljudslingor. Julia Lundbergs röst. Bea Uusmans entusiasm. Det känns genomarbetat. Betoningen på orden. Rytmen. Ljudmixen. Den är föredömligt kort.

Mer

Alla dokumentärer sorterade efter betyg

Alla kändisar i P3 Dokumentär.
Alla dokumentärer sorterade efter ämne
Bästa intervjuerna - hela listan. 
Alla producenter sorterade efter betyg.

3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Jag är ett stort fan av P3 dokumentär och har lyssnat på nästan alla. Tyvärr är denna en av de sämre producerade. Berättarrösten är ointressant (sövande) och expert ”kommentatorn” tar i från tårna för att beskriva hur illa det är och hur ”knäppa” expeditionsdeltagarna var (vilket till dels säkert var sant). Dom har lagt på bakgrundsmusik för att höja spänningsnivån men den är feltajmad och känns mest märklig. Var tog det objektiva, neutrala, högkvalitativa P3 dokumentär vägen!? Synd det är en intressent händelse som verkligen har stor potential.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller ABSOLUT INTE med dig. Bea Uusma berättar på ett sätt som gör en intresserad o vill veta mer. Det här är en av mina favoriter bland P3 dokumentär!

      Radera