tisdag 4 november 2014

Kidnappningen av Uppsalastudenten

Premiär: 2 november 2014 (lyssna här
Börjar väldigt bra. 

Medverkande: Alexander och Karl Åhman, kidnappningsoffret och hans bror, kriminalkommissarie Ove Dahlberg, åklagare Lars Hedvall samt "Josef" som numera sitter på Kumlabunkern efter kidnappningen.
Klipp: Olycksfågeln "Sara" (extraknäcker som kidnappare), minnesexperten "Mats" (tar inhopp som fångvaktare) - båda från rättegången. Nyheter.
Längd: 1h 30min.

En kollega sammanfattade denna dokumentär som Jönssonligan på benso. För er med endast grunda drogkunskaper (i motsats till min kollega) så är det förkortning för bensodiazepiner. Benso är muskelavslappnande och sövande. Den snabbverkande varianten som används som våldtäktsdrog kallas Rohypnol medan den där varianten som alla hysteriska hemmafruar fick på 60-talet heter Sobril. 

Två av de tre kidnapparna äter benso under kidnappningen och får för sig att de är oövervinnerliga. De lustiga är att benso har en mycket negativ effekt på minnet (totala blackouts) och en av pillerknaprarna kallas minnesexperten. Jag kan gissa hur dåligt minne den andre hade... 

Anyways. Dokumentären har sina poänger. Ett tag påminner den svagt om Plötsligt i Vinslöv. Ni vet, kultdokumentären om motsättningen mellan minigolfare (förlåt, bangolfare) och kultursnobbar i skånska bonnhålan Vinslöv. Det är den subtilt sarkastiska undertonen och den läckra musiken som gör det.

Historien är rätt konventionell. Klantiga kidnappare försöker bli rika genom kidnappning. Förresten, lyssnade jag klart ens? (Tittar i spelaren) Jo, det gjorde jag. Men jag minns bara början och mitten. 

Jag ska inte avslöja mer om handlingen. Ni vet redan att det handlar om benso, frihetsberövanden och girighet. Lägg till snö, studentliv och dålig bilkörning å ni vet det mesta. 

Från kommentarer på Facebook för P3 Dokumentär: 

Conny: "Inget illa ment men jag tycker David Mehr är en fullständigt horribel uppläsare. Ständiga, omotiverade inandningar. Vem andas in efter ETT ord? Jo, David Mehr. Hela tiden. Det går inte att lyssna på det här. En hel dokumentar förstörd. Kul. Får vänta på nästa."

Louise: "Upptäckte i kväll för första gången P3 Dokumentär. Tack för att ni gav min promenad extra bra innehåll. Nu är jag fast, och det bästa är att det finns mycket kvar att välja bland. Tack!"

Mer

Alla dokumentärer sorterade efter betyg
Alla kändisar i P3 Dokumentär.
Alla dokumentärer sorterade efter ämne
Bästa intervjuerna – hela listan. 
Alla producenter sorterade efter betyg
Årtalet – listan över alla år som behandlas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar