måndag 25 augusti 2014

Granaten Excalibur och den svenska vapenexporten

Premiär: 5 augusti 2012 (lyssna här)
Av: Måns Mosesson 
Inte upprörande, bara bra. 

Medverkande: Vapentillverkaren John Halvey, svenske vapenkonstruktören tillika överste löjtnant Joakim Levin, veteranpolitikern Kjell-Olof Feldt (S) och soldaten Bruce Marciszewski som har dödat 14 personer med hjälp av granaten.
Klipp: George Bush Jr (rep) och Göran Persson (S) hörs flera gånger prata om USA:s invasion i Irak, klipp från Bofors reklamfilmer, Sydafrikas Nelson Mandela hånar George Bush efter invasionen samt Claes-Ulrik Winberg som var vd på Bofors. 
Längd: 1h 15min
Liknande dokumentärBofors (Hansson/Johnsson, 2006). 

Tre skäl till att jag dröjt ett tag med att lyssna på "Granaten Excalibur" är: 

1/ I sin första dokumentär hade reportern Måns Mosesson skumma prator. Dokumentären överhuvudtaget var ingen höjdare. 

2/ En person på nätet hävdade att dokumentären var politiskt korrekt. 

3/ Svensk vapenexport har aldrig intresserat mig speciellt mycket. 

Nu har jag facit. 

Jag kan hålla med om kritiken i punkt två. Måns Mosessons utgångspunkt är att Sverige påstår sig ha en typ av moralisk ledsagad vapenhandel - vi ska inte sälja vapen till vilket land som helst. Exempelvis ska vi inte sälja vapen till krigförande länder. 

Men när USA invaderar Irak och bombar skiten ur både soldater och civila - ja, då ser vi till att USA får den bästa granat Bofors kan uppbåda. 

Samtidigt tycker jag att det inte gör så mycket. Måns Mosesson är nämligen långt ifrån moraliserande. Detta är mycket mer en berättelse om krigets realiteter och svensk industripolitik i allmänhet. 

Angående punkt ett så har Måns Mosesson blivit bättre. Pratorna är mindre omständliga och berättandet är rakare. Denna dokumentär är ambitiös, snyggt illustrerad och intervjuerna, framförallt med soldaten Bruce Marciszewski, är mycket bra. Jag känner att jag älskar amerikaner när Måns Mosesson intervjuar dem - han får dem att låta andliga och skamlösa. Eller är de så på riktigt?

När det gäller punkt tre tycker jag det är väldigt "hands on". Här intervjuas en av de första soldaterna som dödar med det svenska vapnet. Med en sådan bra ingångsvinkel kan knappast en dokumentär om exportfrågor bli tråkig. 

Mer att läsa på bloggen

Alla dokumentärer sorterade efter betyg
Alla kändisar i P3 Dokumentär.
Alla dokumentärer sorterade efter ämne
Bästa intervjuerna – hela listan. 
Alla producenter sorterade efter betyg
Årtalet – listan över alla år som behandlas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar