måndag 9 juni 2014

Norrmalmstorgsdramat

Premiär: 24 juni 2005 (lyssna här)
För bra för att vara sant.
Av: Kristofer Hansson (hans sida på bloggenoch Fredrik Johnsson (hans sida på bloggen)

Medverkande: Polisens utredare Ingemar Krusell. 
Klipp: Polisens avlyssningar och rikligt med nyheter. En suverän intervju med Dan Hansson - bror till busen Kaj Hansson, även kallad "Hawaii-Hansson". Olof Palme. 
Längd: 1h 16min

Jag minns det som i går. Jag stod på redaktionen på Aftonbladet och vi fick larmet - bankrån på Norrmalmstorg. Jag kastade mig i en taxi och anlände på några minuter. Men när jag tittade mig runt var det lugnt, några stod i bankomatkön, folk strosade över torget och inte en polisbil syntes till. 

Men året var 2011 och inte 1973 (jag var inte född då). Jag hade hört fel. Råntipset på redaktionen gällde Östermalmstorg och inget annat. Jag förstod det och påbörjade en fyra minuter lång språngmarch till Östermalms torg. (Rapportering från det rånet kan du läsa här.)

Så tydligt sitter nog Clark Olofssons rån och gisslandramat på Norrmalmstorg i minnet på många av oss svenskar. Det är en extraordinär händelse med suveräna ingredienser: polisens idioti, en genialisk kupp, märklig medierapportering (som i sin grund berodde på en knasig polis), gisslan som blev totalt omvända, sprängningar, gas, skottlossningar samt ett torg beläget i landets absoluta centrumpunkt: Norrmalmstorg intill Kungsträdgården i centrala Stockholm. 

En tydlig förtjänst med dokumentären är Krisofer Hansson och Fredrik Johnssons skarpa öga för detaljer. Det är tidvis absurt och inte utan viss surrealism. Deras fantastiska val av musik förstärker. Det är gjort med lätt hand, underhållande och fartfyllt. 

Bland det roligaste är när den misstänkte rånarens bror flygs till banken och blir beskjuten med k-pist. "Det är ingen fara. Gå du bara ner", säger psykiatrikern Nils Bejerot till honom. Ett potentiellt fatalt misstag uppdagas snart. 

Det är otroligt roligt när Ingemar Krusell skrattar åt incidenten - som höll på att kosta en oskyldig person livet. 

Norrmalmstorgsdramat är den femte dokumentären som P3 gjorde. 

På SVT sändes 2003 en dokumentär om Norrmalmstorgsdramat. (se nedan)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar