fredag 9 maj 2014

Spårvagnsolyckan i Göteborg 1992

Premiär: 14 november 2010 (lyssna här
Av: Ida Lundquist (hennes sida på bloggen)
Ett fatalt misstag. 

Medverkande: Berit Skottek som förlorade sin son Christoffer i olyckan, poliserna Stefan Karlsson och Birgitta Norman som var på platsen när spårvagnen sätts i rullning, föraren som blev inlåst i den skenande spårvagnen, bilisten Mats Sporrong som är nära att dö när han träffas av vagnen. 
Klipp: Nyheter. 
Längd: 1h 13min

Det är faktiskt en omfattande katastrof. Hela 13 människor omkommer. Av spårvagnen blir det bara skrot. Det är spårvagnsolyckan i Göteborg, år 1992, som skildras. 

Denna olycka var för mig totalt okänd fram tills jag hittade denna dokumentär. Första gången jag lyssnar på den uppfattar jag den som opersonlig och utan driv. Den åsikten får jag revidera helt andra gången jag hör den. 


Inledningen med kvinnan som förlorar sin son är en bra ingång. Pratorna är bra och när intervjun med poliserna som är plats fortsätter blir det ännu bättre. När spårvagnen skenar nedför backen i Göteborg är det stundtals andlöst spännande. 

Mer

Alla dokumentärer sorterade efter årtal

Alla dokumentärer sorterade efter betyg

Alla dokumentärer sorterade efter ämne

Alla producenter sorterade efter betyg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar