torsdag 8 maj 2014

Heta linjen

Premiär: 13 april 2014 (lyssna här)
Av: Marcus Hansson
Endast en mick återstår
när moralpaniken lagt sig. 

Medverkande: "Heta linjen"-användarna Carina Hilmersson och Olle Lindgren samt socionomen Sonja Ungerfelt som lyssnar på 6 000 samtal i studiesyfte. 
Klipp: Televerkets dåvarande företrädare samt "Mia" som ringt för tusentals kronor. Siewert Öholm anordnar debatt i SVT om Heta linjen. Journalisten och FP-politikern Inger Segerstedt Wiberg kritiserar Heta linjen. Hagge Geigert när han i sitt sommarprat år 1986 kallar Heta linjen för slasktratt och kloak.  
Längd: 1h 8min

Det farliga numret som orsakade ungdomars förfall. Det var numret till heta linjen. Året var 1982. 

Visst är moralism, moralpanik och ungas vardag intressant. Men det är inte P3 Dokumentärs paradgren. Det mordförsök som omtalas i påannonsen hinner jag inte ens komma till eftersom mitt intresse tryter och jag stänger av. Trots ett stort antal avverkade minuter har något kriminellt inte avhandlas.

Bland annat ägnas stort intresse för att en ungdom blivit biten av en hund i samband med en polisinsats. Reportern säger "oh, jävlar!" när han får se ärret. 

När jag återvänder till programmet en andra gång överraskas jag av en hel del humor ungefär mitt i programmet. Debatten som uppstår om Heta linjen är snurrig och lite spännande. 

Från P3 Dokumentärs Facebooksida:

Axel: "Milde Moses! Det här var den i särklass tröttaste starten på P3 dokumentär. Vill jag lyssna på sånna här begravningsämnen en gråmulen söndag har jag P1-dokumentär. Styr upp er nu!" 

Mikael: "Håller med , just nu läser jag hellre en dammig upplaga av gamla testamentet, än lyssnar på dessa historier. Ni vet ju om att det är brott och straff som är mest uppskattat?! Gör om gör rätt."

Anna: "Jag lyssnar gärna till en dokumentär om Heta Linjen..Vi ringde dit som kids men jag önskar att alla önskemål från alla oss lyssnare når fram. Hittills är jag inte imponerad..Ni kan ju det här!" 

Mer

Alla dokumentärer sorterade efter betyg

Alla kändisar i P3 Dokumentär.

Alla dokumentärer sorterade efter ämne

Bästa intervjuerna – hela listan. 

Alla producenter sorterade efter betyg

Alla dokumentärer sorterade efter årtal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar