fredag 9 maj 2014

Helikopterrånet

P3 dokumentär # 154 (lyssna här
Premiär 16 juni 2013
Spännande grejor.

Medverkande: Dömde helikopterpiloten Alexander Eriksson, Jenny Aalto som jobbade på G4S vid rånet, rikskriminalpolisen Hans Knutsen-Öy som utredde fallet och polisen Göran Palm som kommer till platsen.
Klipp: Utländska medier rapporterar om "The Heist". Nyheter.
Längd: 1h 33min

Anton Bergs 17:e dokumentär för P3. En fartfylld berättelse om ett av världens mest hajpade rån. Sammanlagt försvann 39 miljoner kronor som än i dag är spårlöst borta.

En viktig del av dokumentären är intervjun med piloten Alexander Eriksson som är dömd till åtta års fängelse för grovt rån. Han kämpar dock för att bli frikänd och bedyrar i dokumentären att han inte har någonting med rånet att göra.

Jag ska vara försiktig att uttala mig eftersom jag inte följt helikopterrånet med någon större noggranhet – men Alexander Erikssons försvarstal känns aningen krystat och det drar ned intrycket att han tillåts babbla osammanhängande så pass mycket som han gör.

Anton Berg har berättat att intervjun kom till sent och i stressen har han och exekutiva producenten Amanda Rydman glömt bort att värdera materialet kritiskt. Exklusivt gick före trovärdigt, om jag får gissa.

Bäst i dokumentären är när de anställda berättar om skräcken de upplevde när rånarna sprängde sig in i depån. 


När jag kollade antalet delningar (vad som delas på Facebook och Twitter) i maj 2014 låg denna dokumentär i topp - tätt följt av Peter Rätz: MC-infiltratören. Båda är gjorda av Anton Berg. 

Mer

Alla dokumentärer sorterade efter betyg
Alla kändisar i P3 Dokumentär.
Alla dokumentärer sorterade efter ämne
Bästa intervjuerna – hela listan. 
Alla producenter sorterade efter betyg
Årtalet – listan över alla år som behandlas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar